torsdag, oktober 30, 2008

Land of the free Home of the brave

På fredag bär det av till Amerikat, jag känner mig nästan som självaste Karl-Oskar i utvandrarna och ser med både spänning och entusiasm fram mot denna resa, nu har jag knappast likt Karl-Oskar tänkt att utvandra och stanna där permanent, men känslan att åka över Atlanten till detta stora land i väster känns stort då jag aldrig har varit där tidigare.

Anledningen till resan är att vi i SSU´s förbundsstyrelse valt att förlägga en arbetsresa till USA, där vi bland annat ska vara med i en del valkampanjande för Demokraterna och Obama, men vi ska även göra flera besök till både fackförbund och andra organisationer, bland annat ska vi besöka FN huset och dessutom ska vi besöka en lokalavdelning i motsvarigheten till Hotell och Restaurangfacket hemma. Resan kommer att tillbringas i både Washington och New York och vi kommer där emellan att åka med Amtrax som är jänkarnas svar på SJ.

Demokraterna och Obama står alla gånger en bit ifrån oss när det gäller synen på välfärdfrågor och klassisk socialdemokratisk politik, men det är ändå stor skillnad mellan Republikanerna och Demokraterna och USA behöver en demokratisk president efter dessa år med Bush. Obama kanske inte kommer att göra underverk, men jag är övertygad att det kommer att ske en förändring på både inrikespolitiken, men framförallt utrikespolitiken, där förhoppningsvis USA med Obama intar en mer fredlig och resonibel roll.

Jag kommer att uppdatera bloggen regelbundet under resan, så det är bara att kika in på bloggen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida