torsdag, oktober 09, 2008

Det är aldrig grönare på andra sidan staketet….

Rubriken är talande för Mona Sahlins och partiledningen senaste utspel och flirtande med miljöpartiet. Gemensam valplattform Ministerposter och riksomfattande regionala arbetsgrupper tillsammans med MP utlovas, samtidigt som dörren stängs igen åt vänster och Lars Ohly. Personligen är jag ingen större fan av varken Vänsterpartiet och Lars Ohly eller Miljöpartiet, men i ett läge, där vi kanske kommer att bli tvingade att dela regeringsmakten för att få till en ny regering 2010, kan vi inte ställa det parti utanför som enligt min uppfattning ligger betydligt närmre oss ideologiskt än Miljöpartiet. Miljöpartiet har gjort upp med borgarna i ett antal centralt ideologiska frågor för oss och har varit opålitliga ganska så ofta så även på det lokala planet. Att det blir någon form av samarbete inför nästa val och en eventuell koalitionsregering har man väl mer eller mindre anpassat sig efter, även om jag kanske inte har gillat idén. Men i mina tankar har jag utgått ifrån att det alltid har handlat om både Vänsterpartiet och Miljöpartiet, men tydligen hade jag fel. Det värsta är att det inte finns någon större demokratisk uppslutning över detta samarbete med miljöpartiet, de flesta jag har snackat med känner sig överkörda och anser förutom att denna process har gått helt fel att Vänsterpartiet också borde ingå i ett eventuellt samarbete.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida