söndag, april 01, 2007

Barndopp

Idag har jag varit på barndopp i kyrkan, själv så är jag inte någon flitig besökare i kyrkan inte ens religiös dock medlem i svenska kyrkan.

Det var min kusin som döpte sin dotter på tre månader i Hässelby kyrka i Mariannelund.
Det intressanta eller ointressanta kanske man skall skriva var prästen. I dessa dagar då kyrkan allt som oftast gnäller på att kyrkbänkarna gapar tomma och att det är svårt att locka folk till frälsningens boningar så kan man ju börja fundera över vad man i guds hus har för strategier, särskilt efter att ha hört denna prällen. Hans retoriska egenskaper var lika med noll, han bara malde och malde oavbrutet, jag tror nog inte någon riktigt uppmärksammade vad han pratade om. Doppet var ju förlagt i samband med den sedvanliga söndags gudstjänsten, min egna erfarenhet är väl egentligen minimal på området, men doppet innebar nog minst en 1000% ökning av antalet besökare till kyrkan. Med bakgrund av detta så kan man ju fundera över varför man nu inte som präst lägger i en högre växel när tillfället ges så att folk kanske får en aha upplevelse när dom besöker kyrkan, eller var det kanske just det som han gjorde, för i så fall finns det nog inte mycket hopp för svenska kyrkan, såvida dom inte har en Molle Lindberg att plocka fram.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida