torsdag, augusti 30, 2007

Avskaffande av värnplikten

Jag hörde idag på radion att regeringen har tillsatt en utredning om ett eventuellt avskaffande utav värnpliktslagstiftningen. Samtdidigt så utalar sig ett antal borgerliga politiker om att vi borde ha en yrkesarmé, där soldaterna kontrakteras på ett antal år.

Detta anser jag vara en farlig utveckling då den svenska totalförvarsplikten alltid har byggt på den samhälliga mångfalden. Med en yrkesarmé så anser jag inte att denna kommer att återspegla det Svenska samhället. Men detta är egentligen inte mitt främsta skäl till varför vi inte skall ha en yrkes armé och dom är heller inte ekonomiska då en yrkesarme förmodligen också kommer att bli dyrare då soldaterna kommer att få löner som bygger på förvärvsarbete. Nej det främsta skälet är att jag tror att det finns en odemokratisk risk att försvarmakten med sin organisation kan komma att utgöra ett hot mot demokratin om det blir en yrkesarmé här i landet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida