Satsa på järnvägen
Järnvägens framtid handlar om samhällets hållbara utveckling. Mer utav resandet och transporterna utav varor måste förläggas på järnvägen. Godstransporterna på järnvägen har ökat under ett antal år samtidigt som även persontrafiken har ökat, detta är givetvis positivt, men det behövs göras rejäla satsningar på järnvägsnätet framöver för att inte andra tranportmedel ska slå ut järnvägen.
Enligt Banverket och andra organisationer inom järnvägen behövs det satsningar på flera hundra miljarder för att trygga järnvägens styrka i förhållande till andra tranporter och resesätt. Det är framförallt kapaciteten som är alldeles för låg idag, godstågen håller snitthastigheter som är så låga att det skulle kunna gå att springa om dem samtid igt som de får vänta på passagerartågen som också drabbas utav den dåliga kapaciteten genom förseningar och inställda tåg. Trots alla dessa problem så ökar ändå resandet på järnvägen vilket är bra.
Under nästan hela 80-talet så handlade järnvägsdiskussionerna nästan enbart om avveckling istället för utveckling, detta har säkert också bidragit till att nätet har blivit eftersatt. I dag är det annorlunda, men tyvärr så satsas det inte tillräckligt med pengar, Sverige tillhör de länder som satsar minst i hela Europa på sitt järnvägsnät. Regeringen med Åsa Torstensson som infrastrukturminister satsar minimala resurser på järnvägen, hennes satsningar räcker knappt till ett växellok. Socialdemokraterna hade en betydligt högre ambitionsnivå när det gäller järnvägen, under den socialdemokratiska regeringen beslutade riksdagen om nya investeringar för drygt 100 miljarder fram till 2015. Detta var bra men vi måste satsa ännu mer för att järnvägen på allvar ska bidra till att ställa om till ett hållbart samhälle.
Det behövs framförallt göras investeringar på de sträckor som binder samman stambanorna då många utav dessa sträckor varken fått sin räls utbytt eller blivit elektrificerade, men det behövs också satsas på stambanorna så att kapaciteten kan ökas. Järnvägens ökande andel av rese- och transportsektorn bidrar till hela samhället och för medborgarna genom bättre service, framkomlighet, kortare res- och transporttider samt bättre miljö därför måste samhället satsa stora pengar de kommande åren på järnvägen.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida