söndag, februari 01, 2009

Kursföreläsare

Har varit kursföreläsare på en av Jönköpings SSU distrikt anordnade Ideologikurser. Jag föreläste om arbetarrörelsens historia, dess uppkomst, utveckling och vilka stora reformer som genomförts under åren. Vi diskuterade historiematerialism, klasskamp, arbetarklass och så vidare. Kursen genomfördes på en skola i Jönköping, som jag själv har ganska så stark koppling till, dock inte som elev utan istället genom mitt arbete. Kanske man nästan kan tro att jag varit lärare eftersom jag kopplar samman mitt yrke med denna skola, men så är inte fallet utan denna skola var faktiskt min första arbetsplats som Elektriker lärling och där började jag veckan efter studenten 1998. Firman som jag jobbade på då hade genom en större upphandling fått förtroendet att på uppdrag av kommunen bygga ut datanätverket på ett antal av Jönköpings olika skolor. Kungsängsskolan var en av dessa skolor där också helgens distriktskurs har genomförts.

Med tanke på mitt pass handlade om arbetarrörelsens historia och kopplingen till arbetet, var det ju på sätt och vis ganska intressant att vi genomförde kursen på samma ställe som jag själv började min yrkesbana. Det var genom arbetet som jag fick min politiska och ideologiska medvetenhet, insikten om motsättningen mellan arbete och kapital och så vidare. Ibland är det alltid lätt att gräva där man står…

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida