måndag, september 08, 2008

Fortsatt mittenvandring?

Läste idag på SVD http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1682493.svd att socialdemokraternas rådslagsgrupp kring välfärdsfrågorna förskjutit sig åt mitten och lagt mer ansvar på individen när det gäller sjukskrivningarna. Det är en märklig och onödig förskjutning enligt mig, under ganska många år har våra socialförsäkringssystem varit föremål för förändringar, nivåer har ändrats, ersättningstider har vandrat fram och tillbaka, rehabansvaret likaså samtidigt som en hel del har förtidspensionerats helt i onödan. Jag har själv en hel del erfarenhet av detta, dels genom mitt nuvarande jobb som ansvarig för försäkringsrådgivarverksamheten inom LO distrikten i Småland och Blekinge, men även genom mitt förflutna som förtroendevald inom Elektrikerförbundet. Genom mina uppdrag har jag sett flera människor som har hamnat mellan stolarna och blivit offer för försäkringskassans hetsjakt på sjukskrivna. Flera gånger har jag varit med om att försäkringskassan friskförklarat människor som inte har någon arbetsförmåga och dessutom har deras arbetsgivare inte haft möjlighet att bereda dem arbete samtidigt som arbetsförmedlingen hävdat att de har varit för sjuka för arbete. Denna situation är ohållbar och när nu partiet ska lägga fram nya strategier är det ju knappast rätt väg att anpassa sig mot alliansens ”nedmontering av sjukförsäkringen” Istället måste vi återställa sjukersättningen så att den syftar till att göra människor friska, men inte genom piskor och individuellt ansvarstagande utan genom ett aktivt och väl fungerande försäkringssystem som ser människan framför statistiken.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida