tisdag, november 18, 2008

HV – Luleå

Jag är ingen Hockeyfantast, även om jag har spelat när jag var yngre i Nässjö HC så tycker jag denna sport mest innehåller avblåsningar och orgelspel. Trots detta var jag idag på HV – Luleå som slutade oavgjort. Jag tycker personligen att Hockey är mer av en cirkus att titta på än en idrott, detta kanske är i hårdaste lagret, men med alla dessa avblåsningar, reklaminslag, slagsmål och shower med ljuseffekter och eldar känns det nästan som vilken föreställning som helst. Själv är jag fotbollsfantast och vet att även om Fotbollen på flera punkter har fått vika för kommersialismen, så är det knappast i närheten av Hockeyn. På Fotbollsarenorna slipper man ljuseffekter, dunkande musik och spelargångar klädda i glitter samtidigt som flammar eldar ur några rör, det är heller inga avblåsningar var 20 sekund där den ena reklamen efter den andra pumpas ut ur högtalarsystemet. Inramningarna på Fotbollsmatcherna står supportrarna för genom Tifon och sång.

Skulle fotbollen anamma en liknande kultur som Hockeyn, skulle läktarna gapa lika tomma som på 1980-talet. Jag hoppas verkligen att man ifrån både supportrar, klubbar och förbund står emot en sådan utveckling, vilket vore dödsstöten för Fotbollen. Det må funka i Hockey sammanhang, men inte i Fotboll, där det först och främst är laget, spelet och känslan som räknas och som får folk att stötta sitt lag i med och motgång.

Får se när jag går på Hockey nästa gång, det lär nog dröja ett tag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida