onsdag, juni 06, 2007

Nationaldagsfirande

Idag så är det Sveriges nationaldag och sedan ett par år tillbaks så är den 6 juni även helgdag genom att riksdagen slopade annandagpingst som röd dag, detta ansåg jag en smula märkligt då denna dag alltid inföll på en måndag vilket inte nationaldagen gör då den är bunden till datumet. Detta innebar en hel del fackliga strider för att hitta kostnadsneutrala lösningar på den dag vi blev av med som alltid inföll på en måndag, jag tror dom flesta fackförbund har hittat lösningar på detta idag och reglearat in detta i respektive kollektivatal så att det blir kostnadsneutralt.

Hur som helst så har jag aldrig kännt några nationalromantiska stämningar denna dag, om det sedan beror på att jag personligen är republikan och därigenomn inte har speciellt stor föreståelse för att vi skall fira en gammal diktator vid namn Gustav Wasa som blev kung den 6 juni 1523 eller något annat vet jag inte. Men i vilket fall som helst så är det ju återigen dags att titta på fotbollslandslaget som spelar EM kval mot i Island idag. Vi får väl hoppas att det inte blir samma scener under denna match som det var nere på Parken i Köpenhamn i lördags, då en Dansk supporter sprang in på planen och slog till domaren vilket ledde till att domaren senare avbröt matchen och tilldömde Sverige segern.

Om denna match lockar fram några nationalromantiska stämningar hos mig tror jag knappast, däremot så lär jag vara fastklistrad vid tven under 90 minuter för att heja på det blågula laget.

2 kommentarer:

Klockan 12:10 em , Blogger J.Büser sa...

Tjena Hasse,

Kanske är det lite nationalromantiska krafter i ditt undermedvetna trots allt eftersom du förmodligen satt fastklistrad hejandes på det blågula laget trots allt? ;)

 
Klockan 2:31 em , Blogger Hasse Elektriker sa...

Tja möjligtvis när det gäller det gröna fältets schack.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida